Wednesday 4 September 2013

Novel : 'Skandalous' Ika: Cinta Berani Mati

'Skandalous' Ika: Cinta Berani Mati'Skandalous' Ika: Cinta Berani Mati by Haswida Abu Bakar
My rating: 4 of 5 stars

Aci kan baca epilog dulu hehe

Tajuknya pun dah menceritakan segalanya pasal Ika yang menempah hidup kesenangan bercinta dengan suami orang yang kaya raya. Watak begini ramai yang tak sanggup nak angkat kerana bukan watak favorite. Tetapi pada Cik Pah, penulis HAB berjaya menghidupkan watak Ika yang ilmu agama penuh didada tetapi kabur mata diulit nikmat dunia. Materialistik sungguh. Memilih jalan singkat untuk hidup senang setelah lelah dengan kemiskinan. Mohon jauhkan keturunan kita daripada penyakit ni.

Ika anak nelayan yang berjaya menjejakkan kaki ke luar negara. Matlamat asalnya, belajar bersungguh-sungguh seterusnya pulang bekerja untuk mengumpul duit. Apabila kawan2 mengajaknya bercuti menjelajah bumi Eropah, dia lebih suka memerap dibilik kerana kekangan duit. Apabila Zila dan Rayyan pasangan yang telah berkahwin mengupah dia menjaga anak kembar mereka, Ika tidak menolak. Bermula sejak itu, Ika akan menjadi pengasuh anak kembar Zila apabila Zila terpaksa bertugas diluar daerah. Dari situlah bermulanya detik2 Ika menjalin hubungan sulit (masih dalam terjaga adab hubungan lelaki perempuan) dengan Rayyan apatah lagi hatinya dikecewakan Idil, orang kuat usrah. Idil, teman lelaki sejak sekolah menokhtahkan hubungan cinta mereka disebabkan Idil taknak ada hubungan sebelum diijab kabul.

Ikutilah cerita ini. Nak review lebih2 tak mampu sbb Cik Pah cukup tak berkenan dengan Ika. Cumanya Cik Pah terfikir, apa peranan kita andai ada kawan atau adik atau saudara mara kita terkena penyakit Ika.



View all my reviews

No comments :

Post a Comment