Sunday, 25 October 2015

Novel : Rindu Tanpa Kata

Rindu Tanpa KataRindu Tanpa Kata by Ain Marissa
My rating: 4 of 5 stars

Menariknya cerita ni adalah kisah kekeluargaan.. orang luar lebih rapat dengan anak daripada mama sendiri... bila dah tahu tang mana Datuk Seri 'kutip' Olida ni terdetik dihati patutlah perangainya sebegitu. Apa yang nak diharap pada wanita sebegitu kalau dia tak insaf dan perkahwinan tu sebenarnya adalah satu perangkap? Emmm patut Sueraya tak dapat kasih sayang mama sebenar.

Jawapan kepada Sueraya jatuh tangga hingga lumpuh terjawab di akhir2 bab.. berpuas hati dengan cerita ni kerana semua persoalan terjawab.

Pengakhiran yang baik untuk Sueraya dan Firrhan, Datuk Seri Mustafa dengan Ibu Kamilah, Dazlyn Syah dengan Sarah. Untuk watak lain mereka menerima habuan masing2 atas kejahatan yang pernah dibuat. Emilia terkontang kanting sorang-sorang dan mama Sueraya sempat insaf sebelum maut menjemputnya.

View all my reviews

Novel : The One Yang Terunggul (The Unsung Hero, #2)

The One (The Unsung Hero, #2)The One by Melur Jelita
My rating: 4 of 5 stars

Kalau sebelum ni buku Melur Jelita(MJ) tidak teragak2 dibeli, untuk The One Cik Pah macam teragak2 nak beli awal. Boleh agak cerita ini akan melukakan hati dan menggangu emosi seperti sequal My Precious Iris. Akhirnya, pengumuman terakhir kak MJ di muka buku buat CP terus order. Buku gemuk ke5 kak MJ mula dibaca pada awal Muharam. Agak terlewat baca bagi seorang peminat kak MJ :)

Kali ni, CP baca secara berjemaah dengan Geng Bonet. Hadoi, riuh bebenar whatsapp  group bila 4 orang dari 11 orang baca serentak. Mesej penuh dengan rasa tak puas hati dengan Maryam. Rasa nak bagi tapak kaki je... bagi CP sendiri, Maryam adalah mangsa yang cuba menjadikan orang yang sayangkan dia juga sebagai mangsa dan dia berjaya melakonkan watak seorang anak yang derhaka kepada bak dan bonda, adik susuan yang bermulut puaka, ibu yang monster kepada Chahaya si busuk auw auw dan isteri bermulut asid mendoakan kematian suami demi bersama Riyaz yang mati hidup semula.

Hairan, seperti tiada apa tindakan mereka. Hanya tunggu dan lihat. Irvan seperti Hero yang menang mengugut Riyaz tapi kalah menepis tindakan Riyaz mendahului meracuni hati dan emosi Maryam. Tuduhan sebagai pembunuh dan penipu terlalu berat dipikul Irvan. Sehingga anak yang tak berdosa diheret menanggung dosa babah. Apa punya ibu, anak dalam kandungan di doakan mati. Bila dah lahir, sanggup pula biarkan anak yang baru lahir melalak kehijauan daripada diberi susu. Sadis. Ikhlaskah Maryam menyusu kalau tak disebabkan bengkak susu?

Hubungan anak perempuan dan babah dirakamkan dengan baik. Ahhh indah sungguh hubungan mereka. Sayang dia sayang dia ... Babak Irvan menyusu si busuk auw auw, aksi dol 2 beranak, percutian mereka berdua dan babak yang meruntun jiwa apabila Irvan berjauhan berbulan lamanya demi tugas. Jiwa anak kecil yang rindukan babahnya dicantas Maryam. Menitik air mata jantan Irvan. Kekejaman hati monster Maryam bakal membuat pembaca tak belas apa yang menyusul kepada Maryam... ya Cik Pah mendoakan sahaja Irvan lupa ingatan siapa Maryam dihatinya sewaktu Irvan luka parah terkena bom semasa operasi di Sabah. Nak sangat kan kematian suami?

Hati tisu Cik Pah tak sanggup tengok Hero patah hati. "Adik menjual cinta... tapi adik tak memilikinya..."

Oh ini yang dikunyah Haziq gojes , mieang kam. Part kelakar banyak pasal Haziq dikala kesuraman. Hiks hiks tersedu kawan minum air jampi Maryam... tak rela jatuh cinta dengan Abang One auwwww... ada kesudahan yang baik untuk Haziq Gojes yang bersalin rupa menjadi Tampan Haziq...

Cik Pah telah ulang kali ke-2 untuk faham watak Maryam.. cuba untuk masuk kasut Maryam.. malangnya kaki tak muat miahahaha... memang tak boleh nak faham Maryam walaupun Irvan cuba nafikan Maryam 'sakit'. Untuk The One terjawab sudah persoalan tentang Riyaz dan Sakinah ibu Maryam... Terima kasih Kak MJ untuk sebuah cerita kekeluargaan, hero heroin yang tak sempurna disempurnakan dengan jalan cerita yang menarik apatah lagi diselang-selikan dengan hero-hero Malaysia VAT69 yang telah berjuang untuk negara dengan pelbagai operasi dan kisah benar tragedi yang berlaku di tanah air.

View all my reviews

Monday, 25 May 2015

Novel : Terlerai Kasih

Terlerai KasihTerlerai Kasih by Rehan Makhtar
My rating: 3 of 5 stars

Buat kali pertamanya, baca novel cinta Cik Pah doakan pasangan ni betul-betul terlerai kasih dan kasih tak bersambung walau menangis air mata darah sekali pun. Tak suka dengan watak heronya walaupun hensem , anak orang kaya dan cintanya konon menggunung tinggi.

View all my reviews

Novel : Proposal Cinta Selamanya

Proposal Cinta SelamanyaProposal Cinta Selamanya by Rose Harissa
My rating: 3 of 5 stars

Rasanya Mai sorang je kot team Zaim, Cik Pah dan geng Bonet team Leo. So selamatlah Mai tak payah rebut2 hahaha. #teamleo

Thanks Kak Rin gagah perkasa (pinjam ayat Airina) terpaksa heret beg gedabak belikan buku ni untuk Cik Pah bersama pesanan2 dari rakan yang lain. siap dapat ttgn penulis lagi. :)

2 hero yang susah dibuat pilihan. Proposal datang serentak dan kedua-duanya ada kelebihan. Emmm semestinya pilihan hati adalah orang yang dirasa selesa dan selamat dan bukan nafsu semata-mata. Kali ini watak heroinnya matang. Cik Pah suka watak matang sebegini daripada sifat keanak-anakan.

Isu-isu pasal makanan halal, cara pakaian, hubungan sepupu-sepapat, pekerjaan arkitek dan sewaktu dengannya memang terbaik. Suka juga hubungan kekeluargaan yang diceritakan.

View all my reviews

Novel : ...Dan Angin Pun Berbisik

...Dan Angin Pun Berbisik...Dan Angin Pun Berbisik by Adileah
My rating: 3 of 5 stars

Cik Pah suka kisah mereka. Untuk kali ini penulis berjaya melakarkan situasi janggal, kaku dan dingin apabila Ariel bertemu Yasmeen. Sudah hilang taring kasanova duda terhangat ini sampai terpaksa guna bantuan Munira aka Angah menjayakan misi dia mendapatkan semula Yasmeen. Rasa nak ketuk kepala Ariel, bila bantuan dah diberi dia pandai2 tambah perisa menjadikan situasi makin tegang dan parah. Suka sangat paksa macam Yasmeen tu tiada hak atas dirinya sendiri untuk menentukan hidup. Dan angin pun berbisik boleh jadi angin Yasmeen bertukar jadi taufan.

Nur Tasnim dijadikan sandaran , bayi yang lahir dari kasih sayang Yasmeen dan Adam. Kasihan si kecil tu, tak sempat mendapat belaian seorang ayah apabila Adam meninggal akibat kemalangan tanpa sempat mengetahui janin sedang membentuk dirahim ibu. Ya,selepas bercerai dengan Ariel, Yasmeen menyambung kembali kasih dengan cinta pertamanya. Terima kasih kepada Nelly yang membuat tindakan luar kawal 3 tahun yang lalu. Yang jahat, menerima hukum karmanya, Nelly meninggal dunia bersama rahsia yang Ariel sahaja ketahui dan tak akan didedahkan kepada sesiapa bagi menutup aib Nelly.

Jika PAKB plot cerita berkembang berdasarkan definisi Ariel tentang cinta, dalam DAPB kisah mereka bergerak berdasarkan definisi cinta Yasmeen. Status hubungan mereka juga berubah dalam PAKB selepas satu kejadian begitu juga dalam DAPB hubungan yang kaku itu naik satu takuk dengan keputusan drastik Yasmeen untuk sambung belajar di Sydney. Disitu hubungan yang janggal dan kaku itu mula nampak bunga-bunga bahagia. Tentang langau bernama Zetty tu boleh je abaikan.

View all my reviews

Resepi Autentik : Dapur Mak Cik Raja




Sungguh mendera mata, tekak dan perut membelek buku resepi Dapur Mak Cik Raja yang berselang seli resepi iaitu menu yang dihidangkan dalam novel , petikan novel yang manis dan ada sakitnya tuh disini dan tambahan cerita duduk perkara watak kesukaan ramai. 

Boleh ek baca resepi. Haah, memang hobi kot baca resepi sambil membayangkan rasanya. Baca resepi pun boleh terliur. Belum lagi terhidu bau yang enak. Kalau dapat makan? tiba2 Cik Pah boleh hilang ingatan nak gugurkan gelaran 'anak gajah' , gelaran untuk anak buah yang paling besar antara mereka makcik makcik kat kampung nun. Depa jeles tu sebab depa cekeding walaupun makan nasi 3 kali sehari. Rasanya gelaran 'anak paus biru' lagi comel :) Hesy


Silap lah baca ikut turutan. Patutnya Cik Pah baca cara undur. Patut jumpa Pak Long Imran dulu baru jumpa Dr Aqmar. Ye lah bila jumpa Pak Long di akhir cerita, panas ati lambat reda. Walaupun 2 lelaki ini mengecewakan 2 wanita baik, tapi dengan Dr Aqmar Cik Pah cepat sejuk. Nampak tak bias nya di situ. Mungkin sebab Pak Long tak kemaskan hati dia walaupun usia sebegitu patutnya sudah bijak menggunakan iman dan akal. Sesenang hati melepaskan Dr Farhana buat kali kedua. Emmm lambat lagi lah nak maafkan Pak Long selagi Dr Farhana bersedih. So harap sangat Kak Su menamatkan kesedihan Dr Farhana di mana-mana cerita terbaru Kak Su. Boleh ye Kak Su (sambil kedip-kedip mata).

Buku resepi ini Cik Pah miliki selepas diperasap orang jauh dari utara. Tak sabaq nak miliki, Cik Pah terjah NU Sentral berjumpa Kak Su. Sempat lagi belajar kelim karipap. Haha boleh lah walaupun tak comey sangat rasa-rasanya kalau digoreng tak terburai intinya.

Monday, 11 May 2015

Novel : Chandelier

Sinopsis kulit belakang :

Keisha Edlina digelar gold digger kerana berbekalkan wajah pan-Asia dan tubuh yang sempurna dia menggoda lelaki kaya dan peras harta mereka habis-habisan. Kemudian dia mencari lelaki lain yang jauh lebih kaya pula.

Hubungan selama dua tahun bersama Datuk Eusoff tidak menjadi, dan dia berpaling pula kepada Tan Sri Emran. Belum sempat mencapai angan-angan, satu insiden ngeri telah menimpa Keisha Edlina. Dia berputus asa untuk meneruskan hidup, namun kemunculan Kaef mengubah haluannya.

Aneh. Hatinya terpikat dengan keikhlasan lelaki itu walaupun Kaef tidak punya banyak harta atau kemewahan.

“Don’t touch me, please. I tak nak dituduh goda you pulak nanti.”

“Keisha....” Kaef mengeluh perlahan. Hati mula dilambung perasaan bersalah apabila memikirkan ‘hukuman’ yang diberikan kepada Keisha Edlina sepanjang hari ini. Sedangkan dia terlupa, dia juga turut bersalah. Kata orang tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi, jadi adilkah dia melayan Keisha Edlina sedingin tadi? Sudah tentu tak. Tapi, ego seorang lelaki telah menyebabkan hati gadis ini terluka dan terdera sekali lagi.

“I ambil MC hari ni and please jangan cari I. I perlukan ruang untuk diri sendiri.”

“Keisha!” Sekali lagi dia memanggil, namun sedikit pun Keisha Edlina tak menoleh ke belakang. Dengusan terhela dari bibir. Tangan pula naik melurut rambut dengan perasaan serba salah.

Keisha... I’m sorry! Jerit hatinya berulang kali.

Sedang indah menikmati hidup penuh bahagia di sisi Kaef, kekhilafan silam mula datang menghukum. Satu per satu ujian dan dugaan yang hadir membuatkan Keisha Edlina terpaksa berkorban.

“Dirimu laksana chandelier. Paling menyerlah, paling cantik dan memukau perhatian... tapi sayang, dikau hanya sekadar perhiasan.”


Kata Cik Pah :

Cik Pah lebih suka kalau kisah hijrah Keisha lebih diberi perhatian daripada menceritakan bagaimana Keisha 'berhijrah' dari kondo ke banglo