Thursday 5 December 2013

Novel : Jangan Benci Cintaku

Jangan Benci CintakuJangan Benci Cintaku by Emy Roberto
My rating: 4 of 5 stars

Jangan Benci Cintaku


Aha ada bungkusan sampai di meja, tengok info pengirim membuat Cik Pah tersenyum lebar. Cerita yang telah diintai diblog penulis ini akhirnya berada dalam versi cetak.

Ayuh selak sambungan cerita di bab Rafeeqa keluar dari rumah parent Shahrizal tanpa pamitan sesiapa pun. Fika terluka dengan layanan Nek Pah yang tak berkenan cucunya mengahwini Fika, gadis moden yang tidak sopan dari segi pakaian dan tidak cekap didapur. Shah pula meninggalkan dia terkontang kanting dirumah mertua yang sememangnya tidak mendapat perhatian sesiapa kecuali mummy. Pada luaran, Fika nampak kuat, tapi dia memendam rasa. Suami sendiri ada skandal dan rumahtangga menanti belah. Memang dia akui silapnya meninggalkan Shah 5 tahun ke Sunderland menyambung pelajaran walaupun dihalang. Silap Shah pula, menduakan Fika setahun sebelum Fika pulang ke Malaysia dan ketika Fika pulang, Shah telah merancang mengahwini Husna. Yang pasti Shah tak akan memadukan sesiapa kerana dia pasti tidak akan berlaku adil dan Fika pasti dirinya akan disingkirkan. Apatah lagi semua perkara Husna didahulukan sehingga saat dia amat2 perlukan suami kerana kemalangan, suami masih menipu dan berpoya dengan Husna. Ralat, saat hatinya mula menyintai suami sendiri, dia bakal menjadi janda seawal usia.

Bagi diri Shah, Fika adalah isteri yang pernah dicintainya suatu ketika dahulu walaupun mereka berkahwin atas kehendak keluarga. Malangnya, Fika tidak pernah menyintainya, degil dan tidak mendengar kata. Masing2 sebenarnya mereka ini ego dan degil. Taknak luahkan perasaan sendiri sehingga timbul konflik yang akhirnya membuat Fika melancong ke Bandung sendirian setelah kecewa Husna sampai menyerang dia dirumah dan cerita fitnah Husna berjaya meracun fikiran Fika. Maruah dia rasa diinjak apabila cerita dalam kelambu dijaja suami. Iye ke begitu Fika oiii? Cepat sangat percaya cakap perempuan yang nak merampas suami dia. Apabila Shah cuba rungkai konflik yang terjadi, bukannya Fika nak cerita. Disimpannya rahsia ketat-ketat termasuk tohmahan Nek Pah. Memang baik sungguh Fika ni, tak nak buruk-burukkan orang lain. Rasa sakit membaca naskah ini sama sakitnya seperti Ku Seru Rindu Itu. Aish! Untuk Shah mai Cik Pah jentik dahi kasi sedar macam ni.


Haha masa edisi siasat versi Shahrizal, Damia, sahabat Fika terkena, rasa macam di'ayam'kan saja. Mudah Shah dapat jejak Fika. Konon bukan budak2 yang mudah terpujuk dengan umpan ais krim, sekali nah! Oh lala

Yang Shah tak tahu, Fika terjumpa seseorang di sana. Siapa ingat Uncle Sawi dalam Mama Mia Shaza? Bujang terlajak yang terjebak dengan isteri orang. Kali ni terjebak lagi sekali ker?

Suka dengan cara penulis melakarkan watak Fika. Dari gadis yang keanakan, degil dan bukan kategori wanita melayu terakhir serta muslimah sejati, dia belajar menjadi dewasa dan berubah mencari cahaya ilahi. Dari segi peribadi mmg dia adalah seorang yang baik , hormat orang tua , happy go lucky, bubbly. Tapi sayangnya sehingga ke titik terakhir Nek Pah tetap tak suka pada Fika walaupun dah 'berubah'.


Banyak juga bahasa pasar dalam naskah ni. Ayam, itik, walawei dan tang bersepah-sepah dikebanyakkan mukasurat. Ok Cik Pah masih boleh terima tapi agak kurang senang dengan 'tang' yang diletakkan dibeberapa ayat. Setahu Cik Pah tang tu bermaksud di mana, dekat mana, yang mana. Kalau di ubah mengikut maksud tu, ayat2 tu tak berapa nak kena. Ada yg boleh perjelaskan? Ok apa2 pun Cik Pah suka cerita sedih ala perempuan cekal ni juga kerana adanya nilai agama, moral dan sosial.
I love you = Jangan Benci Cintaku.
Happy ending. Next!

View all my reviews

8 comments :

  1. Best drama ni. Mmg teruja nak tangok next episod. Tapi dah jumaat. Kena tggu isnin pulak. Hadui hehe

    ReplyDelete
  2. kalu saya nak baca online bole tak?

    ReplyDelete
  3. x sabar nak tahu cerita selanjutnya .. boleh baca full story x ?

    ReplyDelete
  4. Jalan cite kt tv ngan novel...x sama sngt...kt tv lebih complicated sikit..kt novel relax2 jee..xde lah nk meroyan sngt....huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. Xsabar nk tnggu next episod esk,ape la kesudahan fikachu yer..

    ReplyDelete
  6. yang full punya ada kat online tak.. teringin nak baca novel ni #janganbencicintaku

    ReplyDelete