Tuesday 17 September 2013

Novel : Dapur Wawa

Dapur WawaDapur Wawa by Ika Madera
My rating: 4 of 5 stars

Ambil letak, ambil letak. Banyak kali juga Cik Pah teragak2 nak ambil dan baca. Tapi bila sekali baca, mukhadimahnya saja dah berjaya menarik minat Cik Pah meneroka kisah Najwa Syakira[Wawa] , En Abu (bukan nama sebenar), bonda, Abang Ummar, ibu Chik, jiran tetangganya dan rakan-rakannya yang ‘happening’. Kisah Wawa diceritakan secara bersahaja oleh Ika Madera dan kadang-kadang seolah2 Wawa pula yang menulis tentang IM apabila Wawa membebel takpun memberi peringatan kepada pengarang.

Cari jodoh melalui agen cari jodoh? Macam la Wawa kemaruk nak kahwin sangat. Tetapi dek menjaga hati bonda dan Kak Pah yang beria-ia, Wawa berjumpa juga dengan Encik Abu yang bekerja sebagai drebar bus. Perjumpaan kali kedua, Encik Abu terus melamar Wawa dan 3 bulan kemudian sah menjadi isteri Encik Abu yang rupa-rupanya pilot.

Tajuknyakan pasal Dapur Wawa, jadinya 80% cerita adalah mengenai masakan yang Wawa cuba jaya mengikut resepi nenek, bonda, sahabat dan ibu Chik. Jadinya kepada yang cuba-cuba intai Dapur Wawa harus kenyangkan perut dahulu OK.

Bukan tak pandai masak, tapi sifat ‘M’ yang rata-rata anak dara zaman sekarang sayang nak buang menyebabkan lepas kahwin masing-masing baru nak tunjuk skill bersilat di dapur. Bil telefon akan melambung2 dapatkan talian hayat. Kalau kena berleter ada saja jawapan. Cik Pah rasa kebanyakkannya macam tu kot termasuk Cik Pah :) dengan alasan, bila lagi nak rasa air tangan bonda tambah2 lagi kalau duduk berasingan dan sekali-sekali balik kampung, kan!

Dalam rumahtangga yang sedang bahagia ini, tiba2 ada kejutan. Pagi2 buta dah terpacul anak gadis bermata biru di dalam rumah. Apa cerita ni? Wawa tabah menerima setelah dipujuk bonda. Encik Abu yang dikahwininya bukan bujang terlajak berusia 44 tahun tetapi duda beranak sorang gadis berusia 15 tahun. Nak dapat anak sendiri pun belum dapat kelulusan 'Yang Atas' lagi. Cerita selanjutnya baca lah sendiri untuk kita kutip panduan melayari rumah tangga sebagai isteri, ibu, anak, adik, jiran dan sahabat. Ada perkara yang perlu kita terima atau lepaskan dengan redha sebagai hamba-Nya


View all my reviews

No comments :

Post a Comment