Tuesday 17 September 2013

Novel : Gadis Edisi Terhad

Gadis Edisi TerhadGadis Edisi Terhad by Rin Ahmad
My rating: 4 of 5 stars

Sweetnya Jasmeen Fareez. Rasa nak teroka alam krypton mereka di Avillion Port Dickson. Kisah cinta mereka mekar selepas Fareez menyedari Gina curang bersama lelaki lain. Iqmal lelaki yang gagal meraih cinta Jasmeen hanya layak diangkat sebagai kawan beralih menyambut cinta Gina.

Fareez kepada Gina - happy birthday Gina. I'm letting you go. We are over. I hope you like the gift. Your freedom



Cara Arkitek Modenreka meluahkan perasaannya amat kelakar. Sanggup merendahkan ego belajar buat blog dengan "nyamuk besar". Lambat pula Jasmeen buka, Cik Pah terjah dulu blog iamcrazyjf.blogspot.com. Ala cute sangat lepas publish nak nyorok muka bawah comforter sampai tahun depan ekeke. Walhal Jasmeen buka baca pun tak. Keesokkan hari baru Jasmeen baca masa kawan baiknya yang lepak dirumah terperasan nota Fareez. Tapi itu pun diabaikan Jasmeen. Dibiarkan Fareez tertunggu2 jawapan bagai cacing kepanasan.

Diusahakan cara lain pula dengan lebih berani walau ketar lutut. Pastinya di alam krypton detik yang paling romantik sambil melihat matahari terbit. Romantiknya Fareez.

Fareez kepada Jasmeen - Do you know that love does not consist of gazing at each other, but looking together in the same direction as what we do now? Meen , will you make me happiest man alive?

Pada Fareez jawapan positif Jasmeen menggembirakannya walaupun sepatutnya dia dalam tempoh bersedih berpisah dengan Gina. Yang dia tahu Jasmeen adalah bekas penjual kain yang diherdiknya di Biwanis dan part time tukang kebun. Yang dia tidak tahu identiti sebenar Jasmeen suatu hari akan melukakan hatinya sehingga panggilan manis Fishy menjadi Fishy Fraud. Bukan salah Jasmeen kerana dia adalah Fellah Delisya anak Tan Sri Farhan yang berdikari membangunkan syarikat arkitek landskap sendiri tanpa mengharapkan ehsan papa. Cemburu buta juga hampir mengakhiri hubungan yang baru dibina. Apa la nak dicemburukan pada Iqmal yang ternyata bertepuk sebelah tangan. Tak percaya Jasmeen memang tak pernah ada perasaaan pada mana2 lelaki selain Fareez. Sebulan juga Jasmeen gigih cuba kembalikan kepercayaan Fareez tapi Fareez masih dingin.


Nasihat Derrick pada Fareez - learn to appreciate what you have before time makes you appreciate what you had

Kecewa dengan Fareez yang tak maafkannya, Jasmeen bawa diri ke US menyambung pelajaran.

Luahan harapan Iqmal pada Jasmeen sebelum Jasmeen berangkat - jgn terlalu lama menunggu orang yang menganggap kita sebagai pilihan kerana kita mungkin akan terlepas seseorang yang amat mengutamakan kita

Lepas 2 hari Jasmeen ke US. Barulah Fareez cuba memaafkan Jasmeen. Tapi dia terlewat. Mesej hanya dibaca setelah kehilangan Jasmeen. Dijejaknya Jasmeen di US dengan bantuan Ferhad adik kesayangan Jasmeen.

Meen, saya sangat suka awak. Bukan setakat cinta tapi suka sangat2. Saya nak awak. Saya langsung tak fikir kalau saya hilang awak. Saya rasa awak la satu2nya perempuan yang betul2 membuat saya rasa begitu bahagia. Okey, terlebih keju sgt ke ayat saya ni? Haha cheesy crazy.

Jasmeen pada Fareez - betul ke orang cakap cinta tidak boleh diukur dengan mengira sebanyak mana pasangan kita membuat kita ketawa tetapi dengan mengira sebanyak mana dia membuat kita tersenyum selepas kita menangis?

Terkelu Fareez nak menjawab. Berjaya ker Fareez pujuk Cik Bunga Melur ni menerimanya semula?

Gadis edisi terhad novel ke 2 Rin Ahmad yang pasti tak mengecewakan. Banyak flashback dibuat membuatkan kita perlu fokus apa yang di baca. Ternyata itu cara RA menulis. Dah tentu pembaca tak boleh baca lompat2. Kalau tak memanglah takkan faham keseluruhan cerita dan terlepas detik fishy cheesy. Antara semua barang edisi terhad dalam GET, Cik Pah paling suka jagung edisi terhad Atuk Syed. Hehe nakal sungguh Fareez mengena gadis edisi terhadnya.

Thumbs up untuk Rin Ahmad. Cerita konglomerat yang dibawa masih memaparkan kisah golongan tersebut yang tidak kufur hakikat tapi ada unsur kufur nikmat iaitu isu yang diketengahkan adalah hobi Jasmeen mendapatkan barangan edisi terhad yang jatuh dalam kategori berbelanja secara boros. Dunia arkitek juga diolah dengan begitu baik sekali. Tak la pembaca dihidangkan dengan kisah cinta sahaja. Cik Pah suka semua watak yang dihubung kaitkan dalam GET. Bila nak bukukan cerita-cerita mereka? Lepas ni Jejaka edisi terhad boleh? Wink wink

View all my reviews

No comments :

Post a Comment