Wednesday 6 May 2015

Novel : Setulus Cinta

Setulus CintaSetulus Cinta by Norhayati Berahim
My rating: 3 of 5 stars

Misteri sungguh cara kematian Ahmad Aduka. Sebelum terbongkar kisah sebenar, penulis membawa kita bersiar-siar dengan kisah hubungan kekeluarga yang sangat erat antara Siti Hajar dengan anak-anaknya Raudhah, Rasul dan Rahimah disamping adik ipar Alang Baharom yang menjadi pendokong mereka bersusah payah bersama berbelas tahun.

Kisah ini diserikan dengan sekuntum bunga Mawar yang mencari bahagianya. Raudhah sangat berkarisma menggalas tugas menggantikan ibunya Siti Hajar memajukan perusahaan perabot peninggalan ayahanda yang dulunya hampir bangkrap. Terlalu sibuk dengan dunia perniagaan membuat dia lupa untuk fikir mencari pasangan dan berumahtangga sehinggalah dia diperkenalkan kepada rakan senior Rasul, Akhbar. Brutal juga cara mak Akhbar nak bermenantukan Raudhah, 2 kali Raudhah kena tipu dengan 2 beranak tu. Sabor je la. Watak hero NB ni memang pesen bergerak-gerak merayap. Miang yang wajib dipercepatkan kahwin, tak yah tunang lama-lama. Patut terus kahwin lepas kedua-dua pihak bersetuju untuk dinikahkan.

Lama sungguh cerita nak habis sebab bersiar-siar ni banyak persinggahan. Ramai juga watak tempelan diberikan perhatian untuk memberi kesan dan asbab kepada perilaku dan kejadian keatas pelaku utama. Bila rahsia dah terbongkar, aduhai kesian sama Siti Hajar. Walau bagaimanapun, dia lulus ujian hidupnya dengan cemerlang. Hidup Siti Hajar lebih bahagia daripada dahulu disamping lelaki yang tulus cintanya setelah puas menderita.

Seperti KZ, Cik Pah pun berjaya memegang SC yang covernya wanita berbaju kebaya. Cik Pah agak, wanita tu Siti Hajar yang dah berusia 50-an tetapi masih cantik dan ramping. Pssstt, patut hati Alang tak pernah terbuka untuk wanita lain.

View all my reviews

No comments :

Post a Comment