Wednesday 6 May 2015

Ilmiah : Aku Sanggup Duhai Muhammad

Aku Sanggup Duhai MuhammadAku Sanggup Duhai Muhammad by Muhd Nasruddin Dasuki
My rating: 4 of 5 stars

Buku ini menemani Cik Pah sepanjang berada di kota Mekah, terasa lebih dekat mengenali Nabi Muhammad SAW apabila berada disana melihat sendiri negeri kelahiran baginda dan tempat yang menyaksikan susah payah nabi berdakwah apatah lagi ditentang sendiri bapa saudaranya.

Sebak mengenangkan susah payah baginda menyeru kaumnya menukar cara hidup jahiliyah menyembah berhala kepada menyembah Allah Taala. Cik Pah melawat juga kaki bukit Jabal Thur tempat persembunyian Rasullallah bersama sahabat baginda Abu Bakar Assiddiq , dikatakan 1 1/2 jam untuk mendaki bukit tersebut bagi tenaga orang muda, tapi sewaktu itu baginda berusia lebih 40 tahun dan pastinya laluannya terlalu sukar dengan batu2 yang tajam yang menyakitkan kaki dan banyak binatang bisa.

Akhlak rasullallah sangat terpuji sehingga ada wanita yang sering mengeji baginda akhirnya mengucap 2 kalimah syahadah. Mukjizat juga diceritakan menunjukkan kerasulan nabi yang pasti tidak dapat difikir secara logik akal bagaimana makanan yang sedikit boleh dimakan oleh beratus-ratus tentera atau rombongan kabilah yang dibawa Nabi Muhammad SAW. Banyak lagi kisah2 menarik untuk dihayati dan diteladani. Beli dan baca untuk lebih mengenali junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

View all my reviews

No comments :

Post a Comment