Wednesday 12 March 2014

Novel : Semerah Red Velvet

Semerah Red VelvetSemerah Red Velvet by Hezzy Azra
My rating: 3 of 5 stars

Best jugak cerita ni.


Riana - Syahir. Hubungan terjalin kerana Pn Hasnah yang berkenankan Riana mengatur perkenalan dengan anaknya yang spoil. Harapannya apabila bercinta dengan Riana, Syahir akan lebih bertanggungjawab dan Riana dapat mengubah perangai anaknya yang malas bekerja , dok mengharap ehsan fama yang harta banyaknya 5 keturunan makan tak habis. Patut disesah je anak sebegini, dah la rosak, cuba pulak merosakkan anak orang yang baik. Gaduh-baik, gaduh-baik. Akhirnya hubungan mereka terputus bila Syahir nampak Riana melayan pelanggan kafe sedangkan dengan dia, Riana asyik mengelak pertemuan rahsia yang diatur Syahir. Pergaduhan di Kafe tempat Riana bekerja menamatkan hubungan yang dah tiada rasa buat Riana. Lega.

Riana-Emir. Perkenalan mereka bermula di Kafe. Kerana cemburu Syahir terhadap layanan mesra Riana kepada Emir, turut mengheret Emir berada dalam pergaduhan Riana -Syahir. Bermulalah detik Emir tercari-cari Riana yang berhenti kerja disebabkan malu difitnah Syahir. Tidak disangka Emir, Riana berada di kolej tempat dia bekerja. Akhirnya mereka berjodoh walaupun Riana cuba melarikan diri.

Novel ini semakin menarik selepas Riana-Emir diijab kabulkan. Konflik rumahtangga bukan hanya kerana orang ketiga ttp penulis membawa kisah ini kepada konflik yang lebih realistik. Jurang pendidikan, personaliti, cara asuhan keluarga, ego, masalah komunikasi, kisah silam, salah faham lebih dekat dengan situasi sebenar bagi pasangan suami isteri.

View all my reviews

No comments :

Post a Comment