Thursday 27 March 2014

Novel : Cinta Sang Ratu (Laksamana Sunan , #2)

Cinta Sang Ratu by Ramlee Awang Murshid
My rating: 4 of 5 stars

Siri Laksamana Sunan yang ke dua

Cinta Sang Ratu
Laksana langit mencengkam purnama
Ibarat mutiara di lautan biru
Saujana mata memandang
Seluas langit terbentang
Tatkala cinta berbisik
Suaranya memuji TUHAN
Apabila rindu terusik
Rasulnya menjadi pilihan
Sampai masanya cinta jadi taruhan
Sang Ratu menjadi impian


Akhirnya, Laksamana Sunan menerima jodoh dengan Ratu Sulaman (Ratna) wanita yang hampir membunuhnya dengan panahan sihir. Sebaris ayat, "sebagai manusia aku sayang padamu" telah membuka hati Ratu Sulaman untuk menjengok semula musuh ciptaan bonda. Anak didik Maharani dari Pulau Utara, pengikut thagut itu terpikat dengan pekerti Laksamana Sunan, sehingga terlupa amarah Maharani yang tidak membenarkan dia untuk jatuh cinta dengan mana-mana lelaki. Bagi Sunan, perkahwinan diatur adalah untuk menjaga akhidah Ratu Sulaman yang telah diislamkan dan mengelak fitnah. Hidup mereka dilimpahi penuh kasih sayang sehinggalah saat cinta mereka diuji apabila Ratna diculik bonda dan disihirkan semula. Dari situlah, bermulanya pelayaran Sunan bersama sahabatnya Sidik ke Pulau Utara. Pelbagai rintangan yang mereka terpaksa tempuhi sepanjang pelayaran dan ada kalanya hampir meragut nyawa Sunan apabila terpaksa bertarung dengan makhluk aneh di lautan. Namun, atas keimanan yang tinggi kepada Allah, semuanya dapat ditempuhi dengan sabar dan tawaduk. Kisah si ibu yang sebatang kara amat menyentuh hati. Ada mesej disitu untuk kita renungi dan menyedarkan kita untuk terus berbakti kepada orang tua yang masih hidup dan yang telah kembali kepada Pemilik.

Di kurun 21 pula, Dani yang berpergian ke Aceh untuk mencari keris Nanggore telah menjadi mangsa Tsunami yang telah mengorbankan lebih 200000 orang. Dia yang telah diselamatkan Pak Mustakim dan anak sunti Saliha telah mengalami gangguan jiwa dan rohnya terdampar ke kurun 15, dunia Sunan. Haryani yang terasa bersalah telah menjejaki Dani tanpa restu ibu dan bapa juga mengalami ancaman diburu serigala jadian.

Kisah yang menarik penuh teladan dan watak hero yang tinggi pekerti lagi menyeru penyerahan jiwa kepada Allah, telah mencipta fenomena Sunan di hati pembaca ;)

No comments :

Post a Comment