Sunday 20 October 2013

Novel : Warna Hati Nurul

Warna Hati NurulWarna Hati Nurul by Shahzy Hana
My rating: 3 of 5 stars

Ujian. Dugaan. Cobaan. ;) padanya ada hikmah

Kisah Nurul Syifa ini banyak rintangan dalam hidup dia. Bermula dengan perkahwinan dengan Razeef. Title isteri hanya disandang dalam tempoh beberapa jam sahaja sebelum dia bergelar janda berhias. Jodoh mereka tak panjang. Razeef, meninggal dunia dalam perjalanan ke masjid untuk solat jumaat. Masih terasa hangat kucupan didahi. Luluh hati Syifa apabila suami yang baru dinikahi pergi buat selamanya sehingga Syifa mengalami tekanan perasaan dan terpaksa dimasukkan ke wad menerima rawatan psikiatri.

Setelah Syifa pulih dari kemurungan, Syifa terdengar perbualan mak dengan majikan mak dan ayah bekerja. Aunty Tasya, ingin menyunting Syifa untuk anak sulung mereka Fasil. Syifa agak kurang senang dengan Fasil apatah lagi dia pernah terdengar kata2 yang mengguris hati. Dari bibir Fasil sendiri, Syifa pernah terdengar dia bukan wanita pilihan Fasil. Tapi adakah kata2 itu lahir dari hati Fasil? Mulut kata lain, hati kata lain. Fasil yang tidak menyedari Syifa yang berkecil hati suatu ketika dahulu berjumpa sendiri meluahkan rasa hati tetapi Syifa tetap menolak apatah lagi baru beberapa bulan sahaja dia kematian suami. Namun, apabila Fasil merayu Syifa untuk mengahwininya demi mama yang sakit tenat, Syifa pasrah menerima lamaran Fasil. Akad nikah tetap dibuat pada pagi Jumaat. Saat Fasil bersiap untuk solat Jumaat selepas diakad nikah, hati Syifa berdebar takut kejadian berulang kembali. Alhamdulillah, rasa lega bila Fasil pulang dengan selamat. Tapi rasa lega diganti dengan rasa terkedu pula disebabkan Azreen membuat onar. Gambar Azreen dengan lelaki mana tah dalam keadaan mengaibkan di superimpose gambar Fasil. Dingin terus hubungan Syifa-Fasil. Apabila dah dapat bukti dari pakar IT, Azreen tersepit kerana cubaan dia meruntuhkan rumahtangga Fasil gagal. Tapi disebabkan keluarga Fasil mengenali keluarga Azreen sejak sekian lama, maka Azreen dilepaskan tanpa disaman. Masalah manusia ni, bila berlembut, dipijaknya kepala. Disebabkan papa memberi muka, lain pula keluarga Azreen bertindak dengan cuba menyingkirkan papa Fasil dari syarikat melalui monopoli saham syarikat menggunakan cara tipu muslihat.

Baru sahaja isu syarikat selesai, sekali lagi Fasil difitnah atas dakwaan mengambil dadah bersama Azreen ketika diserbu polis. Kali ini Syifa seolah2 tidak dapat menerima kata2 penafian dari Fasil. Disebabkan terlalu kecewa, akhirnya Fasil membawa diri mengikuti misi Gaza setelah isteri dan keluarga tidak menerima penerangan dan penafian dari dia. Apa kesudahannya? Dapatkah Syifa berjumpa kembali suaminya dalam keadaan sempurna setelah tragedi berdarah berlaku di Gaza? Ikutilah suka duka Warna Hati Nurul dari nukilan Shahzy Hana.


View all my reviews

No comments :

Post a Comment