Tuesday 8 October 2013

Novel : Bayangan Rindu

Bayangan RinduBayangan Rindu by Anis Ayuni
My rating: 4 of 5 stars

Bayangan rindu

Best citer ni. Ayat2nya lembut dan ada kalanya puitis.

Bab awal
Cerita bermula dari zaman persekolahan yang tak lari dari cerita cinta monyet. Iddya-Baein , hubungan mereka hanya mampu bertahan beberapa tahun sebelum terlerai apabila masing2 berjauhan menyambung pelajaran. Baein tiba2 menyepi dan beberapa lama kemudian pertemuan yang diatur hanya untuk memutuskan hubungan mereka.

Bab pertengahan
Pertemuan Iddya dan Lutfi bermula apabila Iddya meminta tolong Iqbal suami kepada sahabatnya mencari lelaki yang boleh berlakon sebagai boyfriend untuk mengelak daripada diganggu bujang terlajak yang layak dipanggil bapa. Rupa2nya Lutfi adalah duda yang kematian isteri dan anak dalam kemalangan. Cinta mereka mendapat halangan keluarga Iddya disebabkan status Lutfi? Bukan. Ada kisah disebaliknya. Lutfi abang susuan rupa-rupanya.
Kali ini peritnya putus cinta. Apatah lagi Lutfi akan kerap bertandang ke rumah abah dan mama. Lagi menjerut rasa, cinta abang Lutfi telah beralih arah kepada Kak Hilda, janda anak 1, rakan sepejabat Iddya yang dirasakan sahabat yang menikam dari belakang, mengambil kesempatan diatas perpisahan mereka apatah lagi Kak Hilda mengetahui serba serbi tentang Lutfi.

Lutfi adalah doktor gigi. Penulis turut menyumbangkan maklumat berkaitan masalah dan rawatan gigi.


Bab akhir
Dalam tak sedar, ada orang lain menyimpan perasaan terhadap Iddya sejak sekian lama. Dari tingkatan 1 lagi. Kiew budak cina yang memendam rasa, sentiasa menjadi mata dan telinga untuk Iddya meluahkan apa saja masalah. Apabila menganjak alam dewasa, mereka bertemu kembali dan persahabatan terjalin semula. Tanpa disedari Iddya, Kiew telah lama memeluk Islam sebagai Umar Aisy. Suka dgn watak Umar. Sahabat yang sentiasa mendengar dan menjadi penasihat dikala Iddya sedih putus cinta dengan Lutfi. Dah macam-macam pakar Umar ni. Pakar motivasi pun dia, pakar business online pun dia. Ustaz pun dia, pakar kesihatan pun dia, pak lawak pun dia. Akhirnya salam cinta Umar bersambut setelah macam2 hal berlaku.

Cik Pah hampir menyukai watak Umar. Tapi mcm masih ada kekurangan kerana adab hubungan lelaki perempuan kurang terjaga.

Lps ni nak amalkan minum green tea lah. Nak awet muda mcm Kiew

View all my reviews

1 comment :

  1. NOVEL NI MEMANG TERBAIK, WALAUPUN KELUARAN DAH BERTAHUN - TAHUN. SAYA TETAP SOKONG NOVEL NI.. KALAU BOLEH SAYA NAK BELI BUKU NI SEBAB BUKU LAMA TU DAH HILANG.. BLH CALL SAYA 0126520147-HANA..

    ReplyDelete