Friday 18 October 2013

Novel : Aku Mahu Kamu

Aku Mahu KamuAku Mahu Kamu by Aleya Aneesa
My rating: 3 of 5 stars

Cerita yang menyentuh qalbu. Qisya-Ziyad.

Ibu mana yang tak sedih, anak yang ditatang bagai minyak yang penuh meninggal dunia di dalam jagaan. Lagi sedih, suami meletakkan kesalahan 100% diatas bahunya. Sedangkan semuanya adalah suratan takdir Ilahi. Lalu dibawa hati yang lara ke kampung halaman tanpa menyedari dia mengandung anak ke dua. Ingin dikhabarkan berita gembira dengan suami tercinta tetapi setiap panggilan tidak berjawab. Tahu lah dia, suami telah membuang dirinya. Apabila lahirnya bayi perempuan, dia meninggalkan bayi yang diberi nama Firyal Ibtisam di pintu pagar banglo suaminya tanpa maklum bahawa bayi itu adalah anak mereka. 4 tahun berlalu, berbekalkan kelulusan dalam penjagaan kanak2, Qisya tekad untuk mendekati Firyal. Mudahkah laluan untuk dia meraih kembali kasih Firyal dan Ziyad? Ikuti kisah ini bersama sekotak tisu :(

Komentar Cik Pah
1. Agak kurang cerdik mak bapa Qisya tidak menasihati dia tentang peranan isteri dan ibu apabila Qisya nekad melarikan diri dari suami dan meninggalkan anak di pintu pagar rumah suami tanpa memikirkan nasib cucu mereka. Mereka juga bersekongkol dengan Qisya menipu Ziyad tentang lampin diampaian yang dilihat sewaktu Ziyad bertandang di rumah.Sepatutnya sebagai mak bapa, mereka perlu menghantar Qisya pulang ke pangkuan suami dan biar suami Qisya putuskan samada nak terima semula Qisya atau memulangkan Qisya ke pangkuan keluarga dengan cara baik.

2. Agak longgar cerita dari sudut mendapatkan hak penjagaan Firyal. Oleh kerana Ziyad tidak mengetahui bayi tersebut adalah bayi dia dengan Qisya, bagaimana Ziyad mendaftarkan nama bayi tersebut. Ber-binti Abdullah atau Ziyad Fallah tidak diceritakan.

View all my reviews

No comments :

Post a Comment