Wednesday 25 June 2014

Novel : Hopeless Romantik

Hopeless RomantikHopeless Romantik by Shamien A. Basit
My rating: 3 of 5 stars

Hopeless Romantik

Ada yang suka rahsiakan rasa hati, ada yg mendedahkan segalanya sampai tak tinggal pun satu untuk simpanan sendiri. Untuk yang suka berahsia, geram jugak pembaca kalau pihak yang satu lagi tak tahu dan selalu salah faham, tapi bila didedahkan segalanya rasa hilang manisnya pula. Dalam kisah ini Kiah, bongkarkan segalanya rasa hati dia pada Kay semasa sesi suai kenal mereka setelah diijab kabulkan. Entah kenapa hilang rasa teruja, mungkin sebab selalu sebut I love you, mungkin sebab perempuan yang mulakan dulu walaupun tak salah untuk siapa yang mulakan. Ceritanya memang Kiah yang memulakan dahulu, dia telah jatuh hati dengan Kay sewaktu bertembung di airport, malangnya prince charming itu tunangan orang. Makanya tidak lah pula Kiah berniat nak rampas tunang orang walaupun mata tak lepas memandang lelaki yang mencuit hati dia yang kecundang 6 kali dalam percintaan.


Satu peluang depan mata, buat Kiah menawarkan diri menjadi pengganti. Jaz tunang Kay, menarik diri untuk pulang semula kepangkuan Benji dan majlis yang terpaksa diteruskan membuat mama Kay merisik hati Kiah anak sahabatnya yang dia berkenan untuk dibuat menantu sekiranya Kay masih belum berpunya.


Kepada mereka yang pernah membaca dan menonton Projek Memikat Suami mesti tak dapat lari dari membandingkan dan menyamakan Una dengan Kiah. Susah juga nak singkirkan watak Emma Maembong dari fikiran sewaktu berimaginasi melakarkan watak Kiah menggoda suami dia, menjadi suri rumah dan memasak untuk suami tercinta. Nasib menyebelahi Kiah kerana Kay tidak sengal, masih melayan Kiah dan meladani Kiah selayaknya sebagai isteri.

Bulan madu ke Paris, hadiah dari mama dan papa Kay mencairkan iceberg di hati Kay. Tapi Kay belum luahkan perasaan hatinya pada Kiah. Nak tunggu masa yang sesuai. Sekali peluang yang ada adalah saat hampir goyangnya rumahtangga mereka angkara Julia, rakan sekerja Kay dihospital yang turut menyimpan perasaan pada Kay. Siapa yang tak sakit hati dan kecewa, suami sendiri tak percaya dengan isteri, buruk sangat ker perangai isteri sampai nak buruk-burukkan perempuan lain, sah-sah Julia ada hati dan berniat nak runtuhkan rumahtangga mereka, malangnya Kay tak nampak helah Julia. Lagi malang pakatan Shida, Benji dan Kiah memerangkap Kiah dipihak yang salah dan memenangkan Julia sebagai mangsa cemburu buta si isteri. Bahagia yang dicari Kiah derita yang datang. Sedih. Pilu hati seorang isteri yang selama ini mendambakan suaminya sendiri.

Bagaimana Kay memujuk Kiah yang merajuk? Itu boleh digali sendiri. Boleh tarik nafas lega, tiada adegan lari dari rumah walaupun baju dah siap packed disebabkan Abang Kashaff kembar Kiah sempat bagi tazkirah. Adanya Luth anak saudara Kay berusia 4 tahun yang yatim piatu dan dianggap seperti anak sendiri juga memainkan peranan yang penting mengikat hati Kiah. Sungguh, Luth penyeri cerita ini dari mula hingga akhir. Keletahnya mencuit hati, jatuh hati dengan mama Kiah tetapi beralah demi papa, tak dapat mama nak booking baby 5 bulan. Sapa tah yang ngajar, kecik2 dah gatal. Hehe chumel.


Hidangan yang julung kali Kay masak untuk Kiah

View all my reviews

No comments :

Post a Comment