Wednesday 25 June 2014

Novel : Bebunga Kasih

Bebunga KasihBebunga Kasih by Hani Fazuha
My rating: 3 of 5 stars

Cik Pah suka dgn jalan cerita, ada rasa sakit, sedih, geram, suka, cuma olahan tak selembut gaya penulisan penulis sekarang ni. Buku ini kan 7 tahun yang lalu :).

Dari segi watak, mmg ada orang sebegini yang terliur dengan adik sendiri, yang pilih kasih dalam membahagi kasih sayang pada anak-anak, ada kes penderaan dalam keluarga apabila ketua keluarga tiada rasa kasih pada anak atau isteri, yang mengambil kesempatan atas nasib buruk orang lain, yang menyintai secara diam tetapi salah tempo, yang terpaksa terima jodoh itu Allah yang tentukan, yang takut pada pandangan masyarakat daripada takutkan bala Allah, yang hanya berserah pada takdir tanpa berusaha keluar dari masalah, yang setia pada yang tidak sudi. Ahhhh seram sejuk dengan perbuatan abang kandung yang harapkan pegar, pegar makan padi. Semua watak lelaki dalam novel ini tak boleh pakai, kecuali Zarif walaupun dia sipi-sipi lagi nak tambah luka di hati Dya.

Sebelum Dya dijodohkan dengan Zarif, Zarif adalah lelaki yang dibenci Dya kerana Zarif lah menyebabkan dia terpaksa bertukar sekolah dan tinggal dengan nenek dikampung. Sepatutnya pertemuan semula di Restoran Sate Kajang Hj Samuri memberi peluang Zarif membetulkan keadaan, tetapi itu tidak berlaku kerana Zarif juga begitu pasrah dengan apa yang berlaku. Dia seperti tunggu dan lihat, tidak berusaha seperti Syamir. Tetapi kerana jodoh mereka kuat, akhirnya Zarif dijodohkan dengan Dya atas permintaan keluarga. Kisah selepas berkahwin banyak menguji jiwa pembaca kot, kisah tarik tali yang tidak berkesudahan, seorang merendah diri atas kekurangan diri dan ada rahsia yang melibatkan maruah diri, seorang lagi seperti tidak yakin dengan diri sendiri walaupun penuh rasa cinta tetapi tidak dapat menebak perasaan orang yang dicintai. Tunggu musibah datang baru nak bertindak dan berubah. Hadoiiii itupun hampir menjerat diri.



View all my reviews

No comments :

Post a Comment