Monday 2 June 2014

Novel : Hanya Dia...Cinta

Hanya Dia...CintaHanya Dia...Cinta by Farah Husain
My rating: 3 of 5 stars

Sebelum kahwin
Telah lama dia tertarik hati dengan seorang gadis yang tidak dikenali. Apabila melihat gadis menemani seorang kenalan seuniversiti, pantas sahaja dirisik si gadis yang telah berjaya membuat hati berdebar. Rupa-rupanya sidia adalah Zara adik kepada Nadine. Berbekal rupa paras, senyum senget yang menawan ditambah ayat bergula buat kaki bakal kena potong, Adhan cuba memikat Zara. Hasrat dihati untuk memperisteri Zara telah dibawa kepengetahuan orang tua dan telah mendapat restu dikedua-dua pihak. Namun dengan pakej lengkap itu, belum berjaya menempa nama Adhan di hati si gadis. Jual mahal macam ni la buat Adhan makin mendekat dan ingin memiliki. Separuh daripada novel adalah kisah tarik tali antara Adhan dan Zara. Kerasnya hati Zara buat pembaca pun boleh hilang sabar. Bagaimana Adhan berjaya mencairkan hati Zara, itu perlu dibedah sendiri oleh pembaca yang sukakan cerita sebegini yang tiada watak antagonis.


Selepas berkahwin
Bahagia mereka hanya bertahan dua bulan sebelum rasa dingin menyinggah dihati. Cemburu itu boleh tetapi cemburu buta bakal membuat pasangan rimas. Adhan terpaksa menahan hati pabila Zara terpaksa melayan Luqman, klien besar syarikat. Sikap Zara pula yang cepat terasa dan sangsi dengan Adhan menambah kisah rajuk yang berpanjangan. Saat rajuknya Adhan, Zara terpandang Adhan bersama wanita lain tetapi kenyataan dari Adhan adalah kata-kata dusta pada pendengaran Zara. Saat kecewa rasa ditipu itulah, Zara keguguran anak pertama mereka. Zara sedih dan rasa tidak disayangi. Apabila salah faham terhijab, kematian mama Adhan pula menjurangkan hubungan mereka dan membuat jiwa Adhan kosong. Adhan marah kerana masanya terbuang memujuk Zara sehingga terabai menjengok mama angkat yang dikasihi. Sikap Adhan yang tidak redha dengan pemergian mama membuat rumahtangga terabai. Syukur, tatkala rumahtangga bergoyang nasihat dari orang sekeliling mereka menyedarkan Adhan dan Zara untuk menempuh badai yang mendatang, membuat mereka mengenali hati budi masing-masing dan lebih menghargai pasangan yang dijodohkan. Amzar si goatee dlm DRG menjadi kaunselor tidak bertauliah membuka mata Adhan untuk lebih memainkan peranan mengemudi bahtera rumahtangga.


Seperti novel masa kini, pastinya terselit menu makanan pilihan watak. Kali ini nasi goreng nanas kegemaran Zara boleh memberi idea untuk pembaca masukkan dalam senarai jalan-jalan cari makan. Alhamdulillah, Malaysia mewah dengan makanan. Apa yang menarik, makanan itu di masak Adhan lelaki serba boleh buat perempuan serba tak boleh. Bertuahnya badan :)


gambar ehsan google, resepi dari CMG buat Mai & Rynna
Kredit : Hajar

View all my reviews

No comments :

Post a Comment