Wednesday 30 April 2014

Novel : Nyanyian Hati

Nyanyian Hati Nyanyian Hati by Rodier
My rating: 4 of 5 stars



2 tahun memendam rasa, akhirnya Danny mendapat izin dari abang sulung gadis pujaan hati untuk bersua muka. Bukannya tak dapat restu, tapi si gadis masih belajar. Jadinya abang long tak nak si adik bercintan cintun waktu belajar. Nasib baik juga Si Ainul Raudhah tak de sesiapa yang boleh diisytihar sebagai boyfriend kecuali secret admirer yang berlalu begitu sahaja dalam hidupnya di zaman belajar. Best kan ada abang kandung. Boleh jaga adik. Hubungan adik abang yang dipotretkan sungguh akrab. Jelesnyaaa.

Gambar yang tersenyum teghesin sampai nampak semua gigi tu juga yang Danny suka. Ain, fotogenik dan unik dalam kategorinya yang tersendiri. Ain yang tak pernah bercinta pula agak terkejut dengan pengakuan Danny. Hatinya yang tak pernah diserahkan kepada sesiapa agak berat dan takut untuk lalui zon percintaan. Mereka bermula sebagai kawan dan Danny dengan sabar meledani Ain sehinggalah Ain selesa dengan kehadirannya. Gentleman kan. Tak de paksaan. Apa yang Ain rasa tu dikisahkan dengan begitu baik oleh penulis. Itu yang semua orang rasa kot masa mula belajar dunia yang satu tu. Takut untuk menyerah hati. Takut tersalah letak. Kisah ini seperti gubahan banmal song


Berkongsi minat dan hobi yang sama. Satu kebetulan? Aha teringat lagi couple Yongseo semasa Ain dan Danny gubah lirik Ashes of life. (Asyik2 couple tu je Cik Pah bagi contoh. Haha. Bukannya tak de couple lain, yang tu je Cik Pah layan sebelum pelan-pelan meninggalkan  aktiviti menghadap KDrama/Variety Show). Sweet couple. Lirik yang Danny buat dibantu Ain mengingatkan pasal kematian. Seperti memberi hint masanya telah tiba. Danny, umurnya tidak panjang. Masih banyak impian yang tidak tertunai termasuk menjadi imam buat Ain. Sedih sekali. 

Kredit: floristwork
Kredit : Floristworks


Lily and pink roses tak sempat diserahkan kepada Ain bersama sebentuk cincin untuk melamar Ain. Danny cedera parah dilanggar mat rempit.

Tapi pemergian Danny menyedarkan orang yang ditinggalkan. Mendekatkan diri kepada Allah. Keinsafan yang dipertaruhkan dengan pemergian Danny. Iskandar, sahabat dan abang angkat yang ditinggalkan amanah untuk menjaga Ain adalah orang yang turut menyimpan perasaan terhadap Ain. Ain yang cuba move on akhirnya menerima perkahwinan dengan Iskandar, lelaki yang dia kenali sebagai Ken dan lelaki yang sering berperang mulut dengan dia sewaktu Danny masih hidup. Red gelaran buat Ain dari jejaka yang tak kurang nakalnya, romantiknya, caring, kacak seperti Danny. Bahagiakah perkahwinan tanpa rasa cinta?

Banyak falsafah, hadis, terjemahan Al-Quran , lirik lagu tentang kehidupan, kematian, percintaan yang dikongsikan dlm novel ini. Menarik dalam mengingat dan mendidik jiwa pembaca.

Lepas ni nak baca Cooper-K . Cooper & Mia adik kepada Ken yang ceria.

P/s: Ganu, dlm kenangan. Novel ini sesedap rasa maggie ketam Kuala Dungun, yummy :)

No comments :

Post a Comment