Wednesday 14 August 2013

Novel : Tak Ku Duga

Tak KudugaTak Kuduga by Ramlah Rashid
My rating: 4 of 5 stars







Dari kulit buku


Siti Atilia tidak pernah menyangka pelariannya ke KL untuk mengelak dari penderaan ibu saudaranya telah membuka lembaran kelam dlm hidupnya. Dia terperangkam dalam sendikit pelacuran, hampir menjadi mangsa perdagangan manusia ke luar negara. Namun dia berjaya melarikan diri dengan bantuan Datuk Firzat. Dik ikhlasnya perhubungan mereka maka terbinalah ikatan tidak bernama antara ke duanya. Siti Atilia yang dahagakan kasih sayang keluarga & perlukan perlindungan orang tua dan Datuk Firzat yang dahagakan kasih sayang isteri dan anak2. Hubungan semakin akrab, hendak dianggap bapa, renungan2 Datuk Firzat berlainan benar. Hendak dianggap anak, manja & lentuk Siti Atilia menggugah iman yang cetek. Pasangan kekasih? Siti Atilia tidak tergamak mencemar rasa hormatnya pada lelaki semulia budi Datuk Firzat. Untuk dijadikan perempuan simpanan oleh Datuk, Datuk melihat Siti seperti anaknya sendiri. Seorang gadis kampung yang begitu menjaga santun & tinggi pekertinya. Keduanya bingung...


Kehadiran jejaka romantis, Farami dalam hidup Siti Atilia membuahkan cemburu di hati Datuk Firzat. Sedikit demi sedikit Datuk berusaha menyuci perasaan pada Siti. Tidak mungkin dijerat gadis sebegitu murni. Akhirnya Datuk meletak Siti sebagai pendorongnya membetulkan iman. Mahu membimbing sekali isteri yg juga hanyut sepertinya. 



Siti Atilia semakin terjerut, cinta pada Datuk Firzat dan perasaan pada Farami. Dalam hatinya kuat terpahat nama Datuk Firzat, namun terselit juga sayang pada pemuda romantis - Farami.



Kasihan Datuk, Farami juga



Dari Pandangan Mata Lebam Cik Pah:


Kisah kali ini mengupas kehidupan gadis yang melarikan diri dari kahwin paksa, hampir dilacurkan dan hidup ala-ala perempuan simpanan.

Bermula dari episod Lia mengubah pendiriannya, Cik Pah dah cuak dan cuba menafikan Lia sebagai perempuan simpanan sebagaimana Lia menafikannya. Bingung dengan hubungan Lia dan Datuk Firzat kerana masing-masing cuba meletakkan hubungan mereka hanyalah sebagai bapa angkat anak angkat, kawan, majikan dan staf. Walau bagaimanapun, lenggok manja,sentuhan, renungan dan perhatian antara mereka tidak dinafikan wujudnya perasaan halus yang tidak diungkapkan dengan kata-kata. Sehinggalah pada saat Farami melamar Lia barulah masing-masing sedar mereka saling memerlukan sebagai sepasang kekasih. Siapakah pilihan Lia? Datuk Firzat yang dulunya dihormati sebagai bapa atau Farami anak angkat Datuk Firzat yang masih muda dan sudi menyuntingnya sebagai isteri.



No comments :

Post a Comment