Sunday 24 November 2013

Novel : Selamat Tinggal Sayang

Selamat Tinggal SayangSelamat Tinggal Sayang by Ma Lee Chuswan
My rating: 4 of 5 stars

Selamat Tinggal Sayang

Erk awal-awal cerita macam tak boleh nak masuk sbb dok ingat tarikan Puteri dengan Hakim hanya tarikan nafsu serakah semata-mata. Rupa-rupanya hubungan mereka adalah hubungan yang halal semenjak 7 tahun yang lalu atas satu kesilapan anak adam berdua-duanya. Dahulunya Puteri yang dipanggil Dee seorang tomboi. Dee tiada hubungan langsung dengan Hakim, tetapi saat Intan sahabatnya ingin putus cinta dengan Hakim, Dee hanya menjadi posmen membawa berita untuk Hakim. Kasihankan Hakim yang bersedihan, Dee menjadi peneman merawat duka lara. Akhirnya mereka terlanjur dan terpaksa berkahwin setelah Puteri rungsing dia tak datang period dalam tempoh 2 bulan. Namun perhitungan Puteri meleset, seminggu selepas berkahwin dia datang bulan. lalu meninggalkan Hakim tanpa berita menyambung pelajaran ke Australia.

Sepulangnya ke Malaysia, akhirnya mereka bertemu kembali, bekerja didalam satu syarikat. Namun Hakim langsung tidak mengenali Puteri kerana Puteri telah berubah menjadi wanita yang anggun sehinggalah beberapa bulan bekerjasama, Hakim baru mengetahui bahawa Puteri adalah isterinya. Masing-masing terpikat antara satu sama lain tetapi Hakim ego mengakui perasaan yang terbit dihati apatah lagi dia akan ditunangkan dengan anak kawan papa demi mengukuhkan kedudukan syarikat. 6 bulan Puteri diberi tempoh untuk memikat hati Hakim. Namun 4 bulan berlalu, Puteri putus asa apabila Hakim masih tidak endah dengan godaan Puteri malah melayan dia dengan dingin berbanding Tengku Aida, seteru Puteri.

Kandungan Puteri semakin membesar di dalam rahim Puteri. Bersendirian mengalami alahan mengandung , tertekan dengan tingkah Tengku Aida yang sering membuat onar, dan depression sehingga menjejaskan kesihatan serta prestasi kerja Puteri turut merosot, akhirnya Puteri lelah dan meletak jawatan. Sekali lagi Puteri silap membuat keputusan tanpa berbincang dengan Hakim, puteri sekali lagi lari dari Hakim apabila kecewa cintanya tidak bersambut. Dapatkah Hakim menemui kembali Puteri dan bayi yang tidak diketahui kewujudannya. Sempatkah mereka mengucapkan selamat tinggal apabila Puteri terlantar koma selepas bersalin dan bertarung nyawa sementelah semangatnya untuk hidup hilang saat cinta ditolak Hakim.


Best cerita ni cuma tak suka tentang watak heroin sahaja. Puteri sangat lembek/lemah bila cintanya ditolak. Mana harga diri mu? Gambaran watak asal , tomboy dan sehingga saat mengandung lasak bermain bola sepak dengan kawan-kawan lelaki tapiii jiwa tak kental. Huhu

View all my reviews

No comments :

Post a Comment