Monday 19 May 2014

Novel : Semusim Di Divonne

Semusim Di DivonneSemusim Di Divonne by Ika Madera
My rating: 4 of 5 stars

Semusim Di Divonne

3 bulan di musim luruh di Divonne membawa kisah kasih sayang adik kakak yang yatim piatu dan pertemuan teruna dara berbeza bangsa dan budaya. Boleh jugak kot digambarkan seperti bak kata pepatah ikan dilaut, asam didarat, di dalam kuali bertemu jua.

Mira, si adik yang manja sanggup menempuh perjalanan yang jauh dan meninggalkan perniagaan warisan keluarga selama 3 bulan untuk menjaga kakaknya Aliah yang bakal melahirkan anak pertama dari suaminya berbangsa Inggeris. Abang iparnya Jeremy memang pantang bertemu si adik ipar, pasti disakatnya. Lawak-lawak sengal si abang ipar membuat darah Mira mencanak naik. Ada sahaja benda digaduhkan. Pantang dicuit, rumah yang hening riuh dengan perang mulut ipar duai. Kehadiran yang ditunggu, bukan setakat Aliah, tetapi si jiran yang telah lama jatuh hati kepada Mira. Semenjak terpandang potret yang tergantung di dinding rumah Aliah, Marc telah terpaut pada si gadis. Berdebar hati nak bersua muka sampaikan tengah malam bertenggek dirumah orang.

Hantu Mi Suah, gelaran buat si tukang kebun. Tiba-tiba sahaja terpacul depan mata tak kira masa dan tempat. Kalut Mira dibuatnya untuk cuba menutup rambut mahkota yang dipeliharanya dari pandangan ajnabi. Si kakak dan abang ipar pula bena tak bena sahaja membenarkan Marc masuk rumah. Ada isu yang Mira tak puas hati dengan kakaknya tapi apabila cuba dibincangkan semuanya berakhir dengan pertengkaran dan rajuk yang lama. Sedih. Kakak telah berubah. Islam hanya pada nama. Risau melihat perubahan kakak yang hanyut apatah lagi berkahwin dengan mualaf. Siapa nak bimbing siapa? Tiada siapa yang mengkhabarkan cerita sebenar membuat Mira berada dipihak yang salah dan sangsi. Apabila cerita sebenar terungkap , malu, marah dan bersyukur sangat Mira dibuatnya. Dia dah salah menjatuhkan hukum pada apa yang dilihatnya.


Agak terlambatkah atau silap bicarakah Marc sampai Mira menerima lamaran Isam, mutual friend yang dia kenali 9 tahun lamanya. Disaat persiapan perkahwinan mereka, Mira rimas dengan aturan serba serbi dari mama Isam. Isam pula hanya menurut perintah mama tanpa ada pandangan sendiri. Rasa khilaf membuat keputusan terburu-buru akhirnya membawa kepada kisah trauma dalam hidup Mira lantas si kakak dan abang ipar mengambil keputusan berhijrah ke Singapura.

Musibah yang membawa hikmah, hantu mi suah bakal selamanya menghantui hidup Mira. Semusim telah menjadi bermusim-musim di Divonne. Happy ending. Best! Cerita ini semanis gula stevia dan uniknya adalah kisah gadis arab serasa seperti melayari kisah gadis melayu. Kak Wawa, Encik Abu, Hannah, Uncle Soh dan Kak Senah tampil menjadi jiran yang membantu Mira dan mewarnai jalan cerita Semusim Di Divonne.
Cerita ini juga, membuat pembaca turut terkesan untuk ke sana. Aman damai, cantik pemandangan yang sayup mata memandang dengan hamparan padang rumput yang menghijau. Lawak Jeremy membuat kita pun hampir nak percaya. Divonne, lembu banyak daripada manusia. Sabor je lah.


View all my reviews

No comments :

Post a Comment