Saturday 17 May 2014

Novel : Tiba-tiba Dia Ada

Tiba-Tiba, Dia AdaTiba-Tiba, Dia Ada by Rehan Makhtar
My rating: 4 of 5 stars

Best! byk input yang dikongsi penulis dlm melakarkan hubungan kekeluargaan, bercinta selepas kahwin dengan perbezaan umur yang byk dan isu pengkid. Ayie - Arya, pasangan yang sama padan.

Matang. Itu yang pembaca boleh simpulkan mengenai watak Ayie dan Arya. Ayie walaupun berusia 22 tahun, sangat matang untuk menjadi suami. Sweet talker tu bonus untuk dirinya yang suka mengayat isteri sendiri dan semestinya masih 'suci bersih' walaupun belajar di Berlin. Ayie sendiri tidak pernah berkawan dengan mana-mana perempuan, cumanya hatinya pernah terpaut dengan seorang 'kakak' iaitu Aryana, kakak kepada kawan baiknya Aryan, pada usia 17 tahun. Lalu pabila Aryana diusul sebagai calon isteri, Ayie tak lepaskan peluang depan mata dan sedaya upaya membuat Aryana bersetuju.

Aryana pula wanita yang sudah matang berusia 29 tahun. Juga tidak pernah ada hubungan serius dengan mana-mana lelaki. Hidupnya diabadikan untuk keluarga dan kerja syarikat papa. Pada mulanya, dia sendiri tidak rela berkahwin dengan lelaki muda tetapi demi untuk tidak mengecewakan harapan orang tua, dia menerima Ayie apatah lagi Ayie menunjukkan sikap yang matang. Selepas berkahwin, satu rahsia terbongkar. Rupanya Ayie dikahwinkan disebabkan dia dituduh songsang dan perkahwinan ini diatur untuk membetulkan apa yang salah. Sentap juga Arya, tapi dia redha dan cuba nak bantu si suami. Walhal Ayie tak sebegitu pun. Kesian jugak kat Ayie, dah berkali-kali nafikan, sangsi itu tetap ada.

Kehidupan seterusnya di Berlin membuka kisah baru dalam hidup mereka. Dalam mereka cuba membina hidup baru dan mengenali hati budi masing-masing, ada seseorng yang bakal menyentap hati Arya. Ieza gadis yang cuba berubah demi Ayie. Hanya Ayie yang dia mahu.Di situ Arya bertindak sebagai wanita yang matang untuk memulihkan si gadis dan mempertahankan rumahtangga. Semacam mendengar sesi kaunseling sahaja Arya memberi nasihat. Kepala terangguk-angguk mengiakan.

Tuduhan sebagai lelaki songsang dah terbukti salah apabila rahsia si fitnah terbongkar. Lega. Baru sahaja belajar bercinta, Arya dipanggil pulang untuk membantu papa menguruskan projek yang bermasalah. Kat sini Cik Pah skip, malas nak baca bila ada pula cuba menggoda Arya yang masih bergelar isteri. Terlalu banyak cubaan, dalam dok rindu merindui tu, ada pula gambar si Ayie berpelukan dengan wanita lain. Adoii rasa sakit gigi. Rentetan daripada itu, untuk membetulkan keadaan Ayie pulang ke Malaysia. Dengggg ada lagi kisah tragis. Ayie kemalangan dan disahkan menghidap prosopagnosia atau face blindness ( ala macam filem 50 first dates lakonan Drew Barrymore)

Nak tahu kisah selanjutnya baca lah. Banyak kisah tragis dan tag line baru yang tidak berulang dalam setiap novel penulis. Dalam masa yang sama kisah manis bergula membuai perasaan membuat pembaca ternanti-nanti novel seterusnya dari penulis.

Tajuk kena sgt dgn jalan cerita. Tapi tak larat 'bau hanyir' yang sekali sekala terhidu masa menikmati kisah mereka. Ada sesuatu tentang pokok kucai, apakah? adakah berkaitan dengan novel sebelumnya tentang kisah ibu bapa Ayie atau Arya? Gigah nak kena cari ni.
Kredit : Mai

View all my reviews

No comments :

Post a Comment