Saturday 24 May 2014

Novel : Samudera Nian Indah

Samudera Indah NianSamudera Indah Nian by Mazni Darwisya
My rating: 3 of 5 stars

Seperti kisah benar seseorang semasa membaca kisah Leftenan Komander Amru Iskandar dengan pasangannya Yasmin Nur Raihan Binti Abdullah. Rupa-rupanya kisah sebahagiannya adalah benar mungkin pada kehidupan seorang tentera/pasangan tentera dan perkahwinan kenalan penulis. Selebihnya adalah olahan imaginasi penulis. Itu yang penulis maklumkan diakhir nokhtah.

Sebegitu jelas penulis melakarkan kehidupan tentera laut buat kita sedar beratnya tanggungjawab mereka. Mereka berdepan dengan musuh, kerenah kakitangan yang tidak disiplin, kepincangan rumahtangga. Paling terkesan adalah pengorbanan pasangan dan keluarga yang kerap kali ditinggalkan berbulan-bulan atau bertahun-tahun demi tugas menjaga negara.

Kisah Amru-Yasmin adalah kisah perkahwinan yang dirancang orang tua. Perkahwinan yang tiada rasa cinta. Silapnya Amru, di malam pengantin telah meletakkan syarat dalam perkahwinan. Selama setahun sekiranya mereka tidak dapat menerima satu sama lain, mereka akan berpisah. Ku kira syarat kedua adalah syarat seorang lelaki dayus, membenarkan isteri yang dinikahi menjalin hubungan dengan lelaki lain selain hubungan kerja. Dushh, terus hilang rasa respect pada Leftenan Amru.

Perkahwinan jarak jauh. Seorang di KL seorang di Lumut. Walaupun berjauhan dan diberi kebebasan sebegitu, Yasmin tidak ambil peluang menduakan suaminya. Bukan tiada yang menggoda, jejaka Singapura yang cuba berkali-kali mencurahkan kasih ditolaknya. Yasmin cuba mengenali Amru dan percutian 2 minggu di Lumut telah memancing perhatian Amru buat si isteri. Amru terkesan dengan kecantikan, keramahan dan air tangan Yasmin. Seolah-olah membaca travelog pasangan bahagia, terasa teringin hendak bercuti ke Lumut dan Pulau Pangkor menikmati pemandangan laut dan kesedapan makanan yang terhidang di sana. Kecur liur dengan ikan gerut bakar. Fuh!

gambar dari blogger


Itu cerita bahagia mereka sebelum semuanya hambar, tawar, kelat. Amru di tangkap basah dengan Maya, perempuan gedik yang telah lama jatuh hati padanya. Rakan sejawat yang suka-suka langgar peraturan tentera. Tentera mana boleh kahwin dua, bukan dia tak tahu. Tapi dengan cara tangkap basah dia boleh kahwini Amru, dipasangnya perangkap sewaktu Yasmin bertugas di Jepun.

Amru yang telah mula jatuh cinta dengan Yasmin bagai terhalang kasihnya dengan peristiwa fitnah dan degilnya Yasmin menerima Amru buat pembaca pun tension. Makin menjerut rasa pabila Yasmin bertemu kembali kekasih lamanya yang telah duda. Ikutkan kisah Amru-Yasmin menarik tetapi Cik Pah rasa kisah sahabat Amru lagi menarik.


Dalam mereka dok tarik tali, semasa Min terdail nombor telefon Amru dan berjanji nak keluar temankan Amru uruskan hal kerja dia tu ingatkan ada adegan menangis jejak kasih atau romantika de amor. Berbulan-bulan tak jumpa. Malangnya hambar. Amru siap bawa manusia seramai 8 orang anggota tentera laut lengkap beruniform. Hisssh. Hilang segala bayangan romantis. Padan la sangat, seorang degil seorang kaku.

Tak larat nak layan kedegilan Yasmin. Cik Pah selak belakang terus. Hampir menutup buku, nasib baik tak tutup. Ada kisah menarik disebalik kehambaran dan ketawaran kisah Amru-Yasmin. Selitan kisah abang tentera yang perkasa di medan juang pertahankan negara tapi pemalu dengan perempuan dah berjaya menarik perhatian. Suka watak Leftenan Izhar. Sahabat Amru yang menjadi penasihat buat Amru dan Yasmin. Dgn adik perempuan Amru si Aina yang tengahnya ada 'gedik' bukan main pemalu, sekali diusik, haaa terus dewasa. Haha. Nak tebar jala cinta ye. Puan penulis ooo puan penulis, boleh sambung kisah Izhar-Aina? Wink wink.

Dalam kemelut rumah tangga Amru-Yasmin, penulis merungkai rahsia keluarga Yasmin dan abangnya Iman. Mereka masih ada keluarga sebenar di utara. Kisah keluarga angkat melarikan anak angkat daripada waris diselitkan dalam novel ini menambah perisa kepada kisah keluarga dalam masyarakat.
Kredit : Kamaliah

View all my reviews

No comments :

Post a Comment