Monday 12 May 2014

Novel : Lelaki Sedingin Dia

Lelaki Sedingin DiaLelaki Sedingin Dia by Syah Shah
My rating: 3 of 5 stars

Kalau sesiapa baca novel ni mesti panas hati dengan Fawwaz. Mawas ker haper. Kurang ajar dengan mak bapa, minum arak macam minum air mineral, kaki pompuan dan menghina institusi perkahwinan. Hati biji sawi. Berkahwin dengan Andria disebabkan dia rasa terhina dengan kata-kata Ria, ada misi yang dia lancarkan dalam diam demi untuk melangsaikan dendam yang sendiri bikin. Al-kisahnya mereka bertemu dikala masing-masing dalam pelarian ke Cameron Highland kerana bakal ditunangkan dengan pilihan keluarga. Dalam pelarian itu, Ria mengenali Hakim, lelaki yang dia tumpangi untuk naik ke Cameron. Malangnya, sesuatu telah terjadi dan difitnah Fawwaz menyebabkan Ria terpaksa menerima jodoh yang ditakdirkan. Rupa-rupanya Hakim adalah Fawwaz lelaki yang cuba Ria hindari kerana sisi gelap lelaki itu sememangnya tidak layak dibuat suami. Dalam citer ni dok citer kesedapan Ria mengunyah scone.Macam sedap jek.

Jom sejukkan hati, kita pekena scone dulu. Resepi diambil dari blog Che Mat Gebu, gambar ehsan google



BAHAN-BAHANNYA :-)
100 gm mentega, dadu kecil dan sejukkan
2 cawan tepung berserbuk penaik (self-raising flour)
90 gram telur (guna 2 biji telur gred B, kacau dan timbang)
100 ml susu segar (kurang lebih)
1 camca teh esen vanilla
1/4 cawan gula kastor
1/2 cawan raisin atau kismis hitam
Sedikit tepung untuk ditabur
Mentega dan jem pilihan anda untuk dimakan bersama scones

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 190C. Masukkan tepung, gula kastor dan mentega sejuk dalam satu bekas, kemudian gaul ramas dengan hujung jari sehingga mendapat teksture seakan2 serbuk roti. Tuangkan ke atas meja kerja, tambah kismis hitam atau raisin dan gaul rata
  2. Buat lubang ditengah2 bancuhan. Masukkan telur dan esen vanilla, gaul rata. Kemudian masuk susu segar sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang lembut (jangan uli lama, setakat bersatu sudah memadai). Tabur sedikit tepung dan canai doh setebal 2 cm dan terap dengan acuan pilihan anda (biasanya untuk scone, acuan yang digunakan jenis bulat dan bersaiz agak besar kurang lebih 3 inci). Alih atas dulang pembakar. Buat hingga siap.
  3. Bancuh baki telur dengan sedikit susu segar, kemudian gliskan atas scone tadi. Bakar hingga kuning keemasan dan permuakaan scone kelihatan merekah2. Sejukkan atas jaringan dan hidangkan bersama mentega dan jem pilihan anda..

Kredit : Mai

No comments :

Post a Comment