Tuesday 27 May 2014

Novel : Bidadari Hujan

Bidadari HujanBidadari Hujan by Noor Azzahra
My rating: 5 of 5 stars

Menariknya cerita ini ditulis oleh seorang perempuan yang membawa watak 'AKU' adalah seorang lelaki. Menyelami jiwa lelaki yang buat pertama kalinya jatuh cinta, oh itu yang dirungsingnya, siapa paling handsome. Kelakarnya 'AKU' itu cuba bertanding dengan rakan sepejabat yang pandai baca doa untuk mendapatkan bidadari hujan yang menyelamatkannya dari ditimpa hujan. Qamalia(Lia) gadis berusia 21 tahun yang baru masuk kerja menjadi perhatian semua lelaki bujang termasuk 'AKU' yang dah masuk 3 series. Memang Lia menepati citarasa pilihan 'AKU',nak yang cantik asli, kulit putih melepak supaya senang nak cari kalau hilang mlm2, x tinggal solat, pandai masak 3 styles ( kampung, siam, western), ada lesung pipit, sedikit malu-malu, berjalan sopan. Bila dah ada steady girlfriend ni lah tiba-tiba mama dan papa bawa usul yang buat 'AKU' rasa nak meraung. Kalau betul nenek kesayangan nak balas budi baik orang, kenapa cinta AKU yang terpaksa korbankan, kenapa tidak papa yang membalasnya semenjak dahulu. Nenek sakit. AKU akhirnya terpaksa melafazkan akad dengan perempuan bernama Sufi Sofea tah mana-mana perempuan dari Ipoh. Kenapa AKU tak pertahankan cinta pertama? Itu menjadi persoalan si isteri yang AKU buat seperti musuh. Musuh yang menyebabkan AKU terpaksa berpisah dengan Lia, musuh yang menyebabkan Lia berkahwin dengan lelaki lain.

Musuh AKU itu, tuli. AKU kata apa pun tidak berbekas di hati dia. Semua kebaikan dia AKU anggap cubaan dia hendak goda AKU. AKU yang berbulu telinga dengar suara Sufi, akhirnya mengeluarkan lahar gunung berapi bila susu tertumpah atas laporan yang nak dibentangkan esok. AKU yang mengikut perasaan, berhari-hari tinggalkan rumah tanpa AKU sedari ada berita mengejutkan dan mengubah Sufi yang suka bercakap jadi pendiam. Sunyinya rumah. Kenapa AKU kasihan pada Sufi. Kata Rafique, kasihan itu salah satu cabang cinta. Aduhai, ada pulak Doktor yang cuba goda isteri AKU? Masa bila pula musuh itu AKU iktiraf isteri. Kalut. AKU cuba bagi bunga, masak spaghetti meatball siap letak udang besar, pakai baju warna hijau yang dia kata AKU handsome dalam diari dia yang AKU curi baca. Tapi Sufi buat tak endah. Dia sudah luka teruk kerana perbuatan dan kata-kata AKU. Masihkah ada harapan lagi untuk AKU yang bernama Raimy Haidar memiliki Sufi Sofea.

Komen Cik Pah
Orang lain rasa marah sangat pada Rain, tapi Cik Pah sikit je marah kat dia sebabnya
1. Rain penyelamat maruah Sufi dan keluarganya
2. Tindakan Rain yang kejam tu disebabkan dia salah faham. Nak buat macam mana, nenek, papa, mama mahupun Sufi sendiri tak cerita perkara sebenar
3. Rain buat pertama kalinya jatuh cinta dan memberontak itu reaksi biasa bila cinta terhalang
4. Rain cucu yang baik untuk seorang nenek yang terhutang budi


Yang marah sikit tu sebab dia pilih musuh daripada jadikan Sufi sebagai kawan dan macam tak redha dengan perkahwinan sedangkan dia sudah buat solat istikharah.

Pst! Tahupun rugi, Sufi sebenarnya terliur tau masa dia tolak makanan yang Rain masak untuk dia. :D


Kredit : Mai

View all my reviews

No comments :

Post a Comment